Dals mi tělo...
4. adventní C
Mi 5, 1-4a/ L 1, 46-55/ Žd 10, 5-10/ L 1, 39-45
4. neděle adventní uvádí do Vánoc. Tématicky.
Obsahem Vánoc je "tajemství vtělení Syna". To souvisí s Marií. Naplňuje se
tu odvěké zaslíbení. Přichází Mesiáš. Přijde cestou lidí. Nejprve
jako plod v těle matky a potom se narodí, jako se narodil
každý z nás.
Příchod Mesiáše sám o sobě je velká věc. Jestliže každé narození je
pro nás zázrakem... Když vidíte, jak přijde na svět nový člověk, roste a
rozvíjí se jako samostatná bytost. Naprosto originální. Roste a rozvíjí se před
vámi. Je to zázrak. "Na počátku života každého člověka stojí Bůh."
Pak v případě Mesiáše to platí o to víc. "Na jeho počátku stál Bůh zvlášť významným způsobem." Ale není to žádná soutěž: "U koho víc…" Tady se děje něco důležitého pro každého člověka. Mesiáš je klíčem ke všem. On je pro každého.
Ale má to ještě hlubší vrstvu.
V prorocích jen lehce naznačenou. (Dnes třeba zmínkou o jeho
vyjitích odpradávna ode dnů věčnosti.) Zřetelněji to vidíme na příběhu navštívení
Marie u Alžběty. Ona vítá Marii jako matku Pána. V Marii
se nekonečný Bůh stává konečným člověkem. Věčný vstupuje do času. Neuchopitelný
se stává uchopitelným. Ten, který všechno nese, sám je nesen. Tvůrce života
dostává život z lidské maminky. Stvořitel se stává tvorem. Přitom jeho
neuchopitelnost, věčnost, božská sláva a moc nezmizely. Skryly se a
vyjevují se v jeho obyčejném lidství. To je pro naši hlavu
příliš. Jak to, že se Bůh dává poznat v určitém člověku? Do našeho
světa vstupuje paradox Boží. Tak to začíná. Vyvrcholí smrtí na kříži a
vzkříšením.
Jak to, že ke mně přichází matka mého Pána?
V ohnisku těchto událostí nás potkává Duch svatý. Maria je plná Ducha. Alžběta taky. I její ještě nenarozené dítě. Tady se Duch projevuje jako radost. Minule jsme přemýšleli o Boží blízkosti a radosti. Tady máme blízkost, která se stala poprvé. To tady ještě nebylo.
To všechno kvůli nám lidem. Všem lidem. Abychom měli život a to v plnosti. Abychom poznali, že jsme milovaní, že Bohu na nás záleží. Že máme smysl přesahující náš pozemský život.
V Marii se Slovo stává tělesnou bytostí.
Člověkem s tělem i duší. O těle jsme slyšeli něco
zvláštního i ve druhém čtení. 'Oběti ani dary jsi nechtěl, ale dal jsi mi tělo
(dosl. připravil jsi mi tělo, ř. sóma). To "dal jsi mi tělo" mne
zaujalo. Tak jsem se na to podíval víc. Přišlo mi to pak zvláštní ještě víc.
Apoštol tu cituje Ž 40, ale s jednom změnou: dal jsi mi tělo.
Ovšem hebrejský text má "protesals mi uši" (h. oznajím karítá lí).
Kde vzal tuto změnu? Odkud žalm cituje? Malá záhada. Jedna z malých záhad
Bible...
Podle hebrejské verze to znamená: Hlavní, co Bůh chce po Mesiáši, je slyšet
– poslouchat Slovo. Totéž platí i pro nás. Slyšet a nechat Slovo, aby
vládlo celému našemu životu. Kdyby nic jiného, toto by už znamenalo hodně. Nejlépe
Boha poctíme tím, že budeme pozorní vůči jeho Slovu.
Podle apoštolovy verze to znamená. Tělo nás dělá
součástí světa a společenství lidí a tvorů. Tělo je naše síla a zároveň
i slabost. Je křehké, zranitelné a jednou doslouží. Díky tělu můžeme
slyšet, vidět, mluvit a jednat. Můžeme se dotýkat druhých i věcí. Můžeme
druhého udeřit, ale hlavně taky pohladit. Jak bychom spolu mohli komunikovat
a být spolu bez těla? Bůh nechce nic jiného než nás. Svým tělem ho máme
uctívat a vyjádřit svou odevzdanost. Dokonce svou oběť. Obětovat neznamená
zničení ani smrt. Naopak znamená to život. Skutečný život. Uctívat
Boha tělem. V Mesiášovi to sám Bůh udělá, abychom toho pak byli
schopni i my.
Blahoslavená, která uvěřila… Na Marii vidíme, co to znamená víra. Vstoupit
na tajemné stezky Boží… Tato víra je zdrojem Mariina štěstí. Skutečného
štěstí. Nejenom Mariina.