Děti, žáci a bráchové...
31. během roku A
Mi 3, 5-12/ Ž 43/ 1 Te 2, 9-13/ Mt 23, 1-12
Dneska to bude asi zase :-) těžké. Jednak to vyplývá z tématu a určitě taky z limitů mé kazatelské dovednosti. (Taky jsem tento týden měl nějak míň času na obvyklé přípravy…)
V Micheášovi byla řeč o prorocích a kněžích, tedy duchovních autoritách své doby, a o jejich selháních. Zajímají se hlavně o sebe a své potřeby a tak znevažují svěřené slovo. To se v jejich podání stává svodem.
V epištole pak zaznělo slovo o apoštolské službě (autoritě v církvi), k níž patří vztah k církevní obci v Tesalonice. Sv. Pavlovi velmi záleží na tom, aby nebyl ani on ani jeho spolupracovníci křesťanův v Tesalonice na obtíž. Dokonce se kvůli tomu vzdává i práva na zajištění živobytí. Nezpochybňuje ho, ale kvůli svěřenému poselství se ho svobodně zříká.
V evangeliu Ježíš mluví o farizejích. Možná spíš o farizejství. Tak označuji určitý styl myšlení a jednání. To jsou dvě odlišné "věci".
Farizejové spoluutvářejí duchovní dějiny židovství.
Oni jsou vlastně "první rabíni". V Ježíšově době tvoří farizeové
významný proud tradice. Nejsou to kněží. Nejsou to "náboženští profíci". Živí
se nějakým řemeslem. Ve svém volnu se zabývají se prostě studiem a
výkladem Tóry (tedy Mojžíšova zákona nebo taky Učení). Jejich výklad je
praktický. Hledají cesty, jak jednotlivá ustanovení uskutečnit v praxi,
v měnících se podmínkách. Izrael jejich doby už netvoří nomádi putující
někde ve stepi, ale obyvatelé měst a vesnic, zemědělci, rybáři, obchodníci, řemeslníci.
Stali se poddanými římského impéria. Svět se změnil. Izrael se změnil. Život
se změnil. A otázka zní: Jak v nových podmínkách žít Tóru? Tím
se tedy zabývali. Tomuto jejich aplikování Mojžíšova zákona se říkalo "svazovat"
a "rozvazovat". My bychom možná řekli "vynášet závazný výklad".
Jsou to autorizovaní vykladači Tóry. Ježíš říká učedníkům své doby: "Berte
je vážně. Oni skutečně pokračují v Mojžíšově díle. Ale buďte
k nim kritičtí. Rozlišujte. Přemýšlejte o nich a hlavně o jejich
praxi."
Jejich problémem není liknavost ani přetvářka. Jejich problém spočívá spíš ve
sklonu k domnělé samospravedlnosti či sebelibosti a k odsuzujícímu
moralizování těch druhých. Oni se prožívají jako ti, "co to myslí
doopravdy" na rozdíl od těch druhých. Nejsou ale ochotni nést břemena
s těmi, co selhali a ztroskotali.
Duchovní samolibost a sebespravedlnost. To se může stát komukoli kdykoli
zvláště tam, kde lidé usilují o zbožnost a zbožný životní styl,
o horlivost a vypadá to, že se jim to daří. Na tom pochopitelně
není nic zlého, když se nám daří. Ale cosi v nás nám v tu chvíli
namluví, že se nám to daří protože jsme dobří nebo lepší nebo upřímnější
a opravdovější. Ježíš jako by tím říkal svým učedníkům: "Na to si
dejte velký pozor, aby se to nestalo vám. Přijde to totiž snáz, než byste si
mysleli."
Projevem samolibosti se mohou stát tituly a
označení funkcí. "Otče". "Mistře". "Učiteli". Nejde
tu o nějaký zákaz takových slov. Ten by nic neřešil. Protože jistě bychom
ve své vynalézavosti našli jiná slova. Můžeme si říkat "Bratře, sestro". A
naše vztahy? Nic moc! Myslím, že jsem vám říkal, jak ve mně formace církevní
kolejí a v církevním prostředím vypěstovala nepříjemný reflex ze slova
"bratře". Když mi někdo řekne: "Bratře,.." Leknu se a napadne mě: "Copak
jsem asi zase vyvedl?" Prostě ve slovech samotných to není. Jde spíš
o vztahy, které tím vyjadřujeme. Může to být nadřazenost a
z ní plynoucí podřízenost. A hlavně zneužívání této nadřazenosti.
To je takové přizpůsobení církve myšlení světa. Prožívání sebe a své
důležitosti, nárokování si zvláštní úcty, pozornosti a privilegií.
Sbor učedníků stojí na úplně jiném principu. Kdo má autoritu, slouží a
neprožívá sebe.
Pravda máme různé funkce, pravomoci a odpovědnosti. A potřebujeme to. Bez nich
nám hrozí chaos. Ale všichni jsme i v těch funkcích žáky. Učíme
se. Od Boha, od Krista i od sebe navzájem. Pravdu poznáváme
v rozhovoru a v modlitbě. Taky ve vzájemném respektu a úctě a
důvěře. Je tu riziko. Ale to patří k životu, i k životu církve.
Bez rizika by nebyla svoboda. Bez ní bychom byli loutky. Bůh raději riziko
než bezduché loutky.